جنگ سرد بازگشته است؟

به نوشته روزنامه گاردين، براساس گزارشِ موسسه «شبکه رهبري اروپا»، درپي بحران اوکراين در هشت ماه گذشته نزديک به ۴۰مورد واقعه خطرناک يا حساس ميان روسيه و غرب رخ داده است.

تهيه‌کنندگان اين گزارش از روسيه خواسته‌اند به‌فوريت هزينه و خطر اين‌گونه اقدامات و حرکات نظامي را ارزيابي مجدد کند. ناتو هم گفته تا ماه اکتبر گذشته بيش از 100مورد رهگيري هواپيماهاي روسي را داشته است که سه برابر ميزان سال گذشته است.

کاخ‌سفيد و اتحاديه اروپا درتازه‌ترين تحول نسبت به آنچه تجهيز و صف‌آرايي دوباره جدايي‌طلبان در شرق اوکراين خوانده شده، اظهار نگراني کرده و گفته‌اند اين موضوع مي‌تواند تهديدي براي آتش‌بس جاري ميان طرفين درگير تلقي شود. فدريکا موگريني مسوول جديد سياست خارجي اتحاديه اروپا، گفته گزارش‌هاي جديد ارسال شده از اوکراين نگران‌کننده هستند.

کاخ سفيد هم هشدار داده هرگونه تلاش از سوي جدايي‌طلبان براي تصرف مناطق بيشتر نقض آشکار آتش‌بسي که سپتامبر گذشته در مينسک (بلاروس) به امضا رسيد تلقي خواهد شد. روسيه اما ارسال تجهيزات براي جدايي‌طلبان در شرق اوکراين را رد مي‌کند. گزارش اين موسسه تحقيقاتي تنها دو روز پس از سخنان هشدارآميز ميخاييل گورباچف آخرين رهبر اتحاديه جماهير شوروي، مبني‌بر آغاز جنگ سردي ديگر منتشر شده است. بنابراين گزارش، برخوردهاي نزديک نظامي دو طرف اغلب در منطقه درياي بالتيک و البته درياي سياه و طول مرز ايالات متحده امريکا و کانادا به وقوع پيوسته است.

توماس فري‌ير، لوکاسز کولسا و ايان کي‌يرنز نويسندگان اين گزارش مي‌گويند: «به اعتقاد ما نزديک به 40درصد از اين حوادث بسيار جدي بوده نه لزوما به اين دليل که نشان‌دهنده تمايل روسيه براي آغاز يک جنگ بوده است بلکه بدان علت که اين حوادث نشان‌دهنده آغاز بازي مرگ و زندگي‌اي است که با توجه به‌وجود جدي‌ترين بحران امنيتي در اروپا از زمان جنگ سرد، مي‌تواند تبعات شديدا ناخواسته‌يي داشته باشد.»

هشدار کيسينجر و گورباچف
پيش‌تر نيز هنري کيسينجر وزير خارجه اسبق امريکا و ميخاييل گورباچف رهبر سابق اتحاد جماهير شوروي نسبت به بروز جنگ سرد جديد ميان کشورهاي غربي و روسيه هشدار داده بودند. به گزارش دويچه‌وله، هنري کيسينجر گفته بود که در تيرگي روابط با روسيه به‌دليل کشمکش اوکراين خطر تکرار جنگ سرد را مي‌بيند. کيسينجر در مصاحبه با نشريه آلماني اشپيگل گفته بود ناديده گرفتن اين خطر مصيبت‌بار خواهد بود. به نظر کيسينجر، عملکرد پوتين از سر ضعف استراتژيک است که اما او آن را به عنوان قدرت تاکتيکي پنهان مي‌کند. اين سياستمدار، ۹۱ ساله، ادامه تحريم‌ها عليه روسيه را مفيد ندانسته و گفته بود که از آلمان انتظار ابتکار بيشتري در عرصه سياست خارجي دارد. به گفته کيسينجر، امروزه آلمان مهم‌ترين کشور در اروپاست و بايد فعالانه‌تر از خود مايه بگذارد. ميخاييل گورباچف نيز با اشاره به بحران تازه ميان شرق و غرب از سياست غرب در برابر روسيه به‌شدت انتقاد کرده بود. گورباچف همچنين نسبت به بروز يک جنگ سرد جديد هشدار داده و در مراسمي به مناسبت بيست‌وپنجمين سال فروريختن ديوار برلين گفته بود: «پس از اتحاد دوباره دو بخش شرقي و غربي آلمان به نظر مي‌رسيد که اروپا مي‌تواند به وسيله ايجاد اعتماد متقابل سرمشقي براي حل کشمکش‌ها در سراسر جهان شود.»


گورباچف گفته بود: «اما تاريخ به‌گونه‌يي ديگر پيش رفت؛ اروپا و سياست بين‌الملل از پس آزمون نوسازي برنيامدند. جهان در آستانه يک جنگ سرد جديد است. بعضي‌ها مي‌گويند که اين جنگ شروع شده است.»

برنده جايزه نوبل صلح سال ۱۹۹۰ همچنين گفته کشورهاي غربي، به‌ويژه امريکا، به عهد خود پس از چرخش سال ۱۹۸۹ عمل نکردند و به جاي آن خود را پيروز معرفي کردند؛ سياستمداران غرب مشحون از حس نشئه و پيروزي شدند. گورباچف گفته غربي‌ها از ضعف روسيه سوء‌استفاده کردند و انحصار رهبري جهان را به‌دست آوردند.

سه برخورد نزديک روسيه و غرب
نزديک بودن برخورد هواپيماي مسافربري شرکت هواپيمايي «اس.آ.اس» حامل مسافر در مسير کپنهاگ به رم با يک هواپيماي جاسوسي روسي در سوم مارس.


در گزارش موسسه شبکه رهبري اروپا آمده است: «اين واقعه نشانگر وضعيتي بسيار نگران‌کننده است که ناشي از تجاوزات و اقدامات خطرناک روسيه در منطقه جغرافيايي بسيار گسترده‌يي است که از درياي سياه و بالتيک تا مرزهاي امريکا و کانادا را دربرمي‌گيرد.» اين حادثه که در 50 مايلي جنوب‎شرق مالمو در سوئد روي داد پيش از سقوط هواپيماي مسافربري (MH17) بر فراز اوکراين بود. جدايي‌طلبان اوکرايني حامي روسيه به شليک موشک و سقوط اين هواپيما متهم شدند.

شبيه‎سازي حملات موشکي کروز در شمال امريکا
در اوايل سپتامبر سال جاري ميلادي بمب‌افکن‌هاي استرات‍ژيک روسي در درياي لابرادور کانادا تمرين‌هاي ويژه‌يي را براي بمباران هسته‌يي امريکا و شليک موشک‌هاي کروز پشت‌سر گذاشتند.


برخورد نزديک در درياي سياه
در هفتم سپتامبر سال جاري، ناوچه کانادايي تورنتو اعلام کرد که يک هواپيماي روسي در درياي سياه در فاصله بسيار نزديکي از اين ناوچه به پرواز درآمده است. وزير دفاع کانادا در آن زمان با انتشار بيانيه‌يي اعلام کرد: «اين پرواز تهديدي براي امنيت کشتي به‌وجود نياورد، ولي چنين اقداماتي بسيار تحريک‌آميز بوده و باعث تشديد وخامت اوضاع در آينده خواهد شد.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 23 آبان 1393برچسب:, | 13:35 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.